www.mamboteam.com
loffe.net
 
 
Norskt om Terjärv
Skrivet av Foreningen Forn Sed   
2005-11-08 14:14
 
 
Torre og Gjø
fra: Axel Olrik og Hans Ellekilde. Nordens Gudeverden. Andet Bind: Årets Ring. G.E.C. Gads Forlag, København, 1951.
Midvinterny. Vinterens fjerde månemåned har mange forskellige navne i den nordiske folkeoverlevering: Torre eller Torreny i Norge; Disa i Dalarne; Distingsny i Uppland; Nykongen, dvs. samtlige nytændingers konge i det historiske Sydsverige og Skåne (s. 600), og endelig Nytårsny, ikke blot i Danmark, men også hyppigt i Sverige og af og til i Norge.
--------

Ikke sjælden beder de unge piger Nytårsny om at varsle dem kærlighedslykke. I Harridslev skulde således den unge pige gå udenfor og sige til Nytårsnyet:

 

God aften, god aften, du hellige ny,
for mig skinner du nu så dejlig,
er der nogen i verden, der er født og båren
og også kåren til min ægtemage,
da lad ham i denne nat stande udenfor
min seng udi drömme.

Ganske tilsvarende ungpigebönner til nytårsnyet kendes fra Lister i Sydvestnorge og fra TeriJärvi i Østerbotten. Her bad den unge pige:

 

Sig mig kære Nytårsny,
hvis skjorte skal jeg sy,
hvis brud skal jeg blive,
hvis barn skal jeg føde.

Denne svensk-finske rimbön minder så stærkt om den yderst almindelige danske helligtrekongerbön, kendt 1798 i Nordsjælland i denne form:

 

Jeg beder jer, I hellige konger tre!
I mig i nat vil lade se,
hvis dug jeg skal brede,
hvis seng jeg skal rede,
hvis navn jeg skal bære,
hvis brud jeg skal være

at det bestyrker vor opfattelse, at denne bön fra först af må rettes til Nytårsny, og ikke til de tre hellige konger (sml. s. 963).

LÄS HELA ARTIKELN

 
 
Top! Top!