www.mamboteam.com
loffe.net
 
 
Sixten Ahlsved
Skrivet av Österbottens Museum   
2008-07-16 14:31

S I X T E N   A H L S V E D



Tystnaden talar

Sixten Ahlsved har lyckats fånga det väsentliga i det österbottniska landskapet. Ett landskap innehåller ju så mycket mera än bara det som vi kan se på ytan. Ett speciellt karaktärsdrag i det österbottniska landskapet är fridfullheten, enkel- heten är ett annat.

Sixten Ahlsved är en lyhörd observatör av budskap i landskapet. Naturligtvis ligger utgångspunkten i synintryck och betraktande, men om lyssnandet och andra sinnesförnimmelser uteslöts, skulle tolkningen också förbli enbart ytlig.

Ahlsved har förmågan att förmedla rasslet av nattgammal is om morgonen eller låta oss veta om det är töväder eller frost. Han lyckas fånga den lokala aspekten i landskapet och den atmosfär och den känsla av något man känner igen som är inneboende i det.

Som uttrycksmedel använder sig Ahlsved av trä från gamla stugor och lador. Han förändrar inte materialets ursprungliga färg, utan låter det berätta genom sin egen struktur och mångahanda naturliga patina. Tavlor och miniatyrhus utgör huvuddelen av hans produktion. Tavlorna är gjorda genom att konst- nären “målar “ med brädbitar, på detta sätt uppkommer både intarsia och relief. Formen och färgen på miniatyrhusen kanske enbart hänvisas till, men ändå förmedlar de starka karaktärsdrag. Deras största styrka ligger i bygg- nadernas habitus, deras innersta essentiella natur.

I Österbotten, kanske mer än annorstädes, har människans värv traditionellt hört intimt samman med landskapet. Sixten Ahlsved har samma instinkt och känsla för det österbottniska landskapet som Veikko Vionoja hade, men människan förblir helt osynlig i hans arbeten, hon syns inte ens i den grad som hon framträder i Vionojas verk. Sixten Ahlsveds konst kan bäst karaktäriseras som förmågan att hörsamma tystnaden. Hans arbeten är djupgående obser- vationer och tolkningar av landskapet.

Sixten Ahlsved bor och arbetar i Terjärv.




Hiljaisuus puhuu

Sixten Ahlsved on tavoittanut oleellisen pohjalaisessa maisemassa. Maisema- han on paljon muutakin kuin sen ulkoinen olemus. Yksi pohjalaismaiseman tunnuspiirre on rauha. Toinen on yksinkertaisuus.

Sixten Ahlsved havainnoi maisemaa herkästi. Lähtökohtana on tottakai näke- minen, mutta
jollei kuuntelisi ja muuten aistisi maisemaa, niin kuvauskin jäisi pinnalliseksi. Ahlsved kykenee välittämään yksiöisen jään rasahduksen aamulla tai kertomaan, onko ulkona suoja vai pakkanen. Hän saa ilmaistua maiseman paikallisuuden sekä siihen kätkeytyvän tunteen ja tuttuuden.

Välineenä Sixten Ahlsvedilla on purkulauta. Sitä hän ei väritä, vaan antaa sen kertoa sekä oman rakenteensa että monenlaisen luonnonpatinan avulla. Teokset ovat joko tauluja tai pienoistaloja. Taulut on valmistettu laudanpaloilla ”maalaten”. Paitsi puu-upotusta, näin syntyy myös reliefiä. Pienten esi- neellisten talojen muoto ja väri ovat riittävän viitteellisiä, mutta niissä on silti tarpeeksi luonnetta. Niitten suurin vahvuus on rakennusten habituksessa.

Pohjanmaalla jos missä ihmisen toimet ovat perinteisesti olleet osa maiseman kuvaa. Sixten Ahlsvedilla on samanlainen vaisto havainnoida pohjalaista mai- semaa kuin Veikko Vionojalla oli. Ihminen itse ei tosin näyttäydy senkään vertaa, kuin Vionojan ympäristönsä osaksi pysähtyneet henkilöt. Sixten Ahlsvedin taide on parhaimmillaan hiljaisuuden kuuntelua. Teokset ovat mai- seman syvällisiä tutkimuksia ja tulkintoja.

Sixten Ahlsved asuu ja työskentelee Teerijärvellä.



The Silence Speaks

Sixten Ahlsved has captured the essence of the Ostrobothnian landscape. A landscape is, of course, much more than its outer aspects.  One of the characteristic features of the Ostrobothnian landscape is peacefulness.  Simp- licity is another one.

Sixten Ahlsved is a perceptive observer of landscapes. Naturally, his point of departure lies in observing what he can see, but if he didn’t also listen and if he weren’t so sensitive to the nature of the landscape, his art would remain confined to surface aspects.

Ahlsved has the ability to communicate the crisp sound of brittle new ice breaking and to tell us whether the temperature is above or below freezing.  He can express the essential local nature of the landscape together with the atmosphere and the feeling of something familiar that is innate in it.

Sixten Ahlsved uses reclaimed timber from old cottages and barns as his vehicle of expression. He does not add any colour to it but allows it to tell its own story through the structure of the wood itself and the varied hues of natural weathering and patina. His work comprises pictures and miniature buildings. He makes his pictures by “painting” with pieces of wood. In doing this, he creates the effect of both of inlay and relief.  The shape and colour of the miniature houses may only be suggested, but they display a character all of their own.  Their strongest asset lies in the habitus, or essential nature, of the buildings.

In Ostrobothnia, perhaps more so than in other areas of Finland, people and their work have traditionally been part of the build up of the landscape.  Sixten Ahlsved shares the same talent for observing the Ostrobothnian landscape that Veikko Vionoja had, but in Ahlsved’s art man remains unseen, he does not show himself even to the extent of the half stationary figures that have become part of their surroundings in Vionoja´s  art.

Sixten Ahlsved´s art can best be described as listening to the quiet speak.  His works are thoughtful and discerning observations and interpretations of the landscape.

Sixten Ahlsved lives and works in Terjärv (Teerijärvi).





   

Pohjanmaan museo - Aluetaidemuseo

Österbottens museum - Regionkonstmuseum
Ostrobothnian Museum - Regional art museum
Essay & layout: Jaakko Linkamo - Translator: Monica Heidemann
Vaasa - Vasa 2008

*****


Ateljé Sixten Ahlsved

Senast uppdaterad 2008-07-16 16:42
 
 
Top! Top!