www.mamboteam.com
loffe.net
 
 
Historiskt brons för Kälds flicklandslag (2001)
Skrivet av Stefan Storvall   
2010-10-17 23:11


NorraSporten

Historiskt brons för Kälds flicklandslag



 

Bild
Nära världstoppen. Fyra av Uniteds landslagsflickor som tog tredjeplatsen i "lilla-VM " i fotboll under 21 år tillsammans med landslagstränaren Michael Käld (i mitten). Nere fr.v. Jessica Julin, Katri Nokso-Koivisto, bakom t.v. Petra Vaelma och Laura Kivistö bredvik "Mikko".
Stefan Storvall

(03.08.2001) Finlands fotbollslandslag för damer under 21 år svarade för en rad historiska bragder i öppna Nordiska mästerskapen förra veckan. Till slut blev det turneringsbrons och NM-silver för laget som coachas av Michael Käld. I laget spelade sex flickor som har United som klubbadress.

Turneringen i norska Gjövik hade lockat toppnationerna i damfotboll. Tyskland som nyligen vann damernas EM, Sverige, Danmark, Island, hemmafavoriten Norge, Kanada och USA ställde förutom Finland upp.
- Det var egentligen bara Kina och Brasilien som saknades av toppnationerna, säger lagets tränare Michael Käld. Att i sådant sällskap knipa tredjeplatsen, dessutom med bra spel var verkligen meriterandande och det ger hopp för framtiden. Vårt motto var att inte spela för undvika förlust utan för att vinna. Jag är mycket nöjd med resan och mest nöjd är jag över sättet vi genomförde turneringen på. Vi lyckades spela vårt spel.
- Det här är bevis på att vi är lika bra som de bästa i världen på den här nivån. Nu gäller det bara att kunna ta steget upp till seniornivå.
- Att den tyska tränaren som just fört tyska damlandslaget till EM-guld berömde flickorna för deras insats betydde mycket för flickornas själförtroende för framtiden, säger Käld.
Som en av orsakerna till framgångarna ser Käld den ökade satsningen på denna åldersgrupp. - Förr har man samlats ett par dagar före turneringen men i år har vi samlats till träningsläger och matcher fem gånger under året och här är resultatet. Bollförbundets satsning ger resultat med ränta, säger "Mikko".

Sex United-flickor i laget


Öppna NM-turneringen, som också kallats "mini-VM" i Gjövik är egentligen för åldersgruppen födda 80 och 81 men varje lag fick använda två överåriga födda 77 eller senare. En av dessa platser i Finlands lag tog Jessica Julin från United. I laget spelade dessutom Katri Nokso-Koivisto, Petra Vaelma, Laura Kivistö, Milla Mattila och målvakten Noora Matikainen från United.
Finland skrällde genast i öppningsmatchen mot Sverige genom att vinna 2-1.
- Det var en chock för hela turneringen. I en träningslandskamp tidigare i sommar förlorade vid 1-6. Den gången förlorade vi i luft- och närkamperna och det var något som jag tog hänsyn till i laguttagningen bl.a. genom att ta ut Julin. Nu lyckades vi mycket bra, summerar Käld inledningsmatchen som gav laget en drömstart.
I den andra matchen mötte Finland Norge och den slöt 0-0.
- Det var en bra genomförd match mot favoriten Norge och efter två omgångar ledde vi serien. Matchen mot Borge var på så sätt historisk att det var första gången som något finländskt damlag tog poäng mot Norge.
Finland hade därmed chans att spela hem gruppsegern genom att vinna över Kanada, men då satte nervositeten in.
- Den första halvtimmen var turneringens sämsta för oss. Efter 0-1 vaknade flickorna. Jessica Torn gjorde 1-1 och tio minuter före slutet var hon igen fri och kunde ha avgjort. I den 89:e matchminuten fick Kanada något tursamt in segermålet.
Sverige och Norge spelade oavgjort 2-2, vilket betydde att Sverige vann gruppen på bättre målskillnad än Finland och Kanada. Norge blev sist utan att ha förlorat en enda match.
I finalen vann USA med 6-1 mot Sverige. Norge slog Danmark på straffar, medan Kanada vann över Island i placeringsmatcherna. Finland mötte Tyskland i bronsmatchen.
- Matchen mot Tyskland var en enorm upplevelse. Det kändes lite bittert efter förlustmatchen mot Kanada men nu dominerade flickorna inledningen av matchen. 1-0 kom efter 20 minuter. I andra halvlek var tyskarna som ett nytt lag och gick upp till 2-1. Kvitteringen nickade Jessica Julin. Det avgörande målet kom i 91:a minuten. Jag såg inte målet utan jag stod vänd med ryggen mot plan och skrev ner straffläggarna då det avgörande målet kom. Då jag märkte vad som hänt slängde jag pappren, förklarar "Mikko".
- Enligt lågstadiematematiken var vi bäst i turneringen. USA och Tyskland spelade oavgjort 1-1 i gruppspelet och vi vann över Tyskland i bronsmatchen, alltså var vi bäst, skrattar "Mikko".

Nöjda flickor


United-flickorna Jessica, Karti, Petra och Laura är nöjda med turneringen då de efter Uniteds träning summerar erfarenheterna.
- Det var en positiv överraskning. Spelmässigt gick det bra och segrarna över Sverige och Tyskland kändes verkligt bra. Matchen mot Norge var svårast, säger Jessica Julin.
Både Jessica Julin och Petra Vaelma ingår i den trupp som Käld valt till damernas VM-kval mot Schweiz och Sverige. Den 12 augusti åker damerna till Holland för läger och träningsmatch.
Enligt United-spelarna har Michael Käld en nyckelroll i framgången i Gjövik.
- Han lyckas skapa en positiv anda som stärker självförtroendet, han vet mycket om fotboll och socialt fungerar vi bättre än förr. Vi spelar inte bara fotboll utan vi tycker också att det är roligt, berömmer Jessica, Karti, Petra och Laura.
Senast uppdaterad 2010-12-28 14:03
 
 
Top! Top!