www.mamboteam.com
loffe.net
 
 
Van att leda i klassen och på fotbollsplanen
Skrivet av Christoffer Thomasfolk/Läraren   
2011-02-20 22:39



EM-slutspel nalkas:
Van att leda i klassen och på fotbollsplanen

Finlands damlandslag i fotboll alla blickar på sig när EM på hemmaplan avgörs i höst. Målet är att upprepa bedriften från 2005 och ta sig ända fram till semifinal. Vi har alla möjligheter, säger chefstränaren Michael Käld, som är klasslärare till yrket.

Det är en solig vårdag, men Michael Käld har inte tid att sit­ta utomhus och njuta av värmen. I egenskap av chefstränare för da­mernas landslag i fotboll har han fullt upp. Dagen har spenderats framför den stora tv:n i vardags­rummet för att kolla in dvd-filmer från olika matcher som landslaget har spelat de senaste månaderna.

Mycket av min tid går åt att analysera matcher och därefter visar jag spelarna hur vi ska spe­la. Utöver det måste man som chefstränare se till att hålla kon­takten till föreningarna där flick­orna spelar, säger Käld.

Time out i klassen

För honom är det bråda tider. Nu återstår endast några månader innan det är dags för att träda in i hetluften när EM-slutspelet av­görs på hemmaplan i augusti. På grund av den kommande stortur­neringen har Käld varit tvungen att ta tjänstledigt från sitt jobb som klasslärare i Centralskolan i Kronoby.

- När jag har stora fotbolls­uppdrag framför mig måste jag ta tjänstledigt. Jag har lärt mig att det inte går att kombinera två jobb samtidigt. Tidigare gjorde jag inte det och då blev det för mycket. Nu försöker jag också ge tid åt mig själv och se till att motionera för att orka.

Käld förklarar att han alltid har varit mycket mån att se till att hans elever får en kompetent ersättare när han är på tjänstle­digt. Det är ett ansvar mot ho­nom själv, eleverna och lärarkolle­giet, menar han.

Käld förklarar att han alltid har varit mycket mån att se till att hans elever far en kompetent ersättare när han är på tjänstle­digt. Det är ett ansvar mot ho­nom själv, eleverna och lärarkolle­giet, menar han.

- Allt måste fungera när jag är borta och varje gång har jag fått fullvärdiga ersättare, som jag kan lita på. Kronoby kommun har all­tid ställt upp och hjälpt mig när det har behövts. Så därför har det aldrig varit några problem när fotbollen har kallat eftersom jag vet att eleverna är i trygga händer.

Van att leda

Michael Käld utexaminerades som klasslärare 1980 och påbör­jade sin lärarkarriär direkt. Först arbetade han som gymnastiklära­re på högstadiet i Kronoby innan han fick klasslärartjänsten på Centralskolan för årskurs 1-6. Men vilken typ av lärare är dam­landslagets tränare efter 25 år i yrket?

- Den frågan borde mina elever svara på, men vissa upple­ver mig kanske som sträng i vissa situationer. Det beror på att jag alltid har klara gränser och säger ifrån när jag tycker det går för långt. Men jag har också lyckats skapa en lättsam stämning i klas­sen och eleverna är aldrig rädd att komma fram och fråga.

Käld inledde sin fotbollskarri­är som spelare i den lokala för­eningen Hovsala BK och därefter i Karlebylaget GBK. Att han se­dermera blev tränare är ingen större överraskning, menar han själv.

- Det var den pedagogiska ledargrejen som kom ifatt mig. Jag har aldrig varit rädd för att ställa mig framför en grupp och leda, vilket jag kan tacka läraryrket för. Pedagogiken är ett ovärderligt redskap som tränare och det är ingen överraskning att många trä­nare är utbildade lärare, säger han.

Och fortsätter:

-Tränar- och lärarjobbet går hand i hand eftersom båda hand­lar om att undervisa, korrigera och utveckla.

Käld tog över uppdraget som chefstränare för landslaget 2001. Innan det hade han bland annat fört upp GBK:s herrlag till divi­sion och 1 och tränat damlaget FC United från Jakobstad. Efter en stunds betänketid tackade han ja till förfrågan.

- Starten var en chock och jag märkte att Finland befann sig på en låg nivå och var långt efter exempelvis Sverige på alla plan. Vi var tvungna att börja arbeta på ett nytt sätt, vilket innebar att alla landslagsspelare måste bli idrottskvinnor 24 timmar i dyg­net. Att ändra både på inställning och på attityd är en är en process som tar lång tid.

En avgörande omställning var att spelarna var tvungna att ta sig utomlands för att utvecklas, vilket de gjorde.

- På den punkten förtjänar spelarna en stor eloge. I dag har de allra flesta viktiga roller i sina klubblag i Sverige och i Norge. De har klarat av omställningen och är vana att ta ansvar. För man ska komma ihåg att en chefsträ­nare inte kan påverka detta. Det är ute i föreningarna som den viktigaste biten görs.

Grym känsla när 30 000 buade

Fyra år senare fick Käld och hans landslag utdelning för det hårda jobbet. År 2005 kvalificerade sig Finland till sin första stora turne­ring någonsin - EM-slutspelet i England. De duktiga tjejerna över­raskade alla genom att ta sig ända fram till semifinal, där re­san tog slut efter förlust mot Tyskland.

- Då fick vi belöning för det hårda jobb som alla hade gjort. Spelarna hade blivit mera profes­sionella och vi hade förberett oss länge på att ta oss till ett interna­tionellt slutspel, säger chefsträna­re Michael Käld.

Ett av de bästa minnena från den turneringen var öppnings­matchen mot hemmanationen England.

- 30 000 engelsmän buade åt oss när vi kom in på stadion City of Manchester. Känslan av att stå där och se sig omkring var om­välvande. Här står den lilla lära­ren från Kronoby, tänkte jag när jag stod där. En grym känsla, berättar Käld.

- Andra fina minnen var när vi besegrade Danmark i kvartsfi­nalen och året innan i Moskva när vi tog oss till EM. Det kom­mer jag aldrig att glömma.

Det var efter framgångarna i England som flick- och damfot­boll fick ett rejält ansiktslyft. Han minns att många ortsbor kom fram till honom när han var till­baka i Kronoby.

- En äldre dam kom fram och tackade mig för allt vi hade gjort. Hon hade kommit ur dygnsryt­men när hon hade sett på våra matcher i tv så till och med hon hade blivit engagerad av fotboll.

Spelglädjen i fokus

Nu - snart fyra år efter äventyret i England - är det snart dags igen. Den enda skillnaden är att damlandslaget den här gången får vandra in på Olympiastadion i Helsingfors. I augusti avgörs EM-turneringen på hemmaplan och inte minst Käld ser fram emot att få ta emot folkets jubel.

- Det här är en upplevelse som hela laget ser fram emot, och det ska bli mycket spännande. Vi hoppas naturligtvis att det blir fullsatt varje gång vi spelar.

Enligt Käld siktar damlandsla­get ånyo på en plats i semifina­len. Det ska inte vara omöjligt om man beaktar att Finland har goda chanser att ta sig vidare från gruppen som består av motstån­darna Ukraina, Holland och Danmark.

- Jag skulle aldrig byta grupp, men man måste komma ihåg att alla lag är tuffa. Vi har dock goda chanser och varför skulle vi gå in för att sänka ribban? Att nå semi­final är realistiskt - men det för­utsätter att vi inte drabbas av ska­dor.

Käld avslöjar att Finland kom­mer att spela en anfallsglad fot­boll med hög press.

- Vi ska inte dra oss tillbaka, utan ha en aktiv press högt i ba­nan. Genom det ska vi förstöra motståndarnas uppspel. Publiken ska också märka att våra spelare njuter och är trygga i laget. Gläd­jen ska spridas till publiken.
EM-slutspelet drar igång den 23 augusti när Finland möter Danmark på Olympiastadion.

- Danmark är favorit i grup­pen, men med hjälp av publikens stöd ska det nog gå bra. En stor del av spelarna minns förra öpp­ningsmatchen mot England och vet vad som väntar.

Christoffer Thomasfolk

Ur "Läraren nr 14" sid 7, 11.06.2009


Senast uppdaterad 2011-02-20 22:39
 
 
Top! Top!